Pelaksanaan Emotional Marketing melalui The Emotional Es sebagai Pembentuk Loyalitas Pelanggan

Rita Kusumadewi(1*),


(1) Prodi Perbankan Syariah Fakultas Syariah dan Ekonomi Islam IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstrak

 

Emotional marketing merupakan teknik pemasaran yang berfokus pada perspektif emosional sebagai inti dalam menghantarkan nilai kepada pelanggan dalam rangka membentuk loyalitas pelanggan, yang akan memudahkan perusahaan untuk mendapatkan kesuksesan dan profit jangka panjang. Dalam penelitian ini, emotional marketing yang akan dipakai adalah The Emotional “E”s, yaitu: Equity, Experience dan Energy. Hasil penelitian menunjukkan bahwa dari ketiga faktor E tersebut yang paling mempengaruhi seorang menjadi pelanggan agar menjadi pelanggan loyal adalah Experience. Dengan kata lain, seseorang akan menjadi pelanggan setia jika diberikan pengalaman emosional yang meninggalkan kesan mendalam pada diri mereka. Walaupun kepercayaan tidak terlalu besar dan energi yang harus dikeluarkan cukup besar, namun memiliki pengalaman emosional positif maka besar kemungkinannya mereka akan menjadi pelanggan yang loyal.

 

Kata kunci:  Emotional Marketing, Equity, Experience, Energy, Loyalitas

 

 

Abstract

 

The emotional marketing is one of the marketing technique which is focusing on emotional perspective as a center in value delivering to the customer in a framework of building customer loyalty, which can make a company easy earning profit. This research will use The Emotional “E”s as the emotional marketing tools that has three factors, which is Equity, Experience dan Energy. The result shows that from the three factor of “E”s the Experience is the most influencing to a loyalty. Someone will become a loyalty customers if they have been given an emotional experience, a very unforgettable experience. Eventhough trust is not a big influencer and the energy not to big to spend, the positive emotional experience will make a customers to be a loyal customers.

 

Keywords: Emotional Marketing, Equity, Experience, Energy, Loyality.


Full Text:

PDF

References


Daftar Pustaka

Ali Hasan. 2008. Marketing. MedPress: Yogyakarta.

Barnes, James.G. 2003. Secrets of Customer Relationship Management. Alih Bahasa: Andreas Winardi, SPd. ANDI: Yogyakarta.

Cooper, Donald R dan Pamela S Schindler. 2006. Marketing Research. McGraw-Hill:Irwin. International Edition.

Hari Subagya. 2007. Time to Change In Selling: 99 Cara Meledakkan Penjualan Anda dalam 9 Hari. PT Bhuana Ilmu Populer: Jakarta.

Hermawan Kartajaya. 2007. Boosting Loyalty marketing Performance. MarkPlus: Jakarta.

Herry Sutanto dan Khaerul Umam. 2013. Manajemen Pemasaran Bank Syariah. Pustaka Setia: Bandung.

Lovelock, Christopher & Jochen Wirtz 2004. Services Marketing fifth edition: people, technology, strategy, Pearson Prentice Hall.

Marney, Jo. Bringing Customer Back for More: Recent Research Shows That Value, Not Satisfaction, is Key to Creating Customer Loyalty. Marketing Magazine: Toronto: September 10,2001. Vol.106, Ed.36. Pg.33.

Robinette, Scott & Claire Brand. 2001. Emotion Marketing: The Hallmark Way of Winning Customer for Life. McGraw Hill Company.

Schiffman, Leon G & Leslie Lazar Kanuk. 2007.Consumer Behavior. Ninth Edition. Pearson International Edition.

Sugiyono. 2006. Metode Penelitian Bisnis. Alfabeta: Bandung.

Tony Sitinjak, Darmadi Durianto, Sugiarto dan Holy Icun Yunarto. 2004. Model Matriks Konsumen: Untuk Menciptakan Superior Customer Value. PT Gramedia Pustaka Utama: Jakarta.

Ujang Sumarwan, Aditya Galih P, Antonius W. Sumarlin, Desi Albert M, Eri Purnomohadi, Judianto Hasan, Muchlis Ahmady, Ririn Wulandari dan Tubagus Haryono. 2012 Riset Pemasaran dan Konsumen: Seri 2. IPB Press:Bogor.

Vitale, Joe. 2008. Buying Trances: Cara Membuat Orang Membeli APA PUN yang Anda Jual. PT. Gramedi Pustaka Utama: Jakarta.




DOI: 10.24235/amwal.v7i2.210

Article Metrics

Abstract view : 508 times
PDF - 436 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


 Al Amwal Indexed by:

          

 

 

This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Creative Commons Licence
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.-->View My Stats