Ketimpangan Representasi Stereotipe Perempuan Dalam Ruang Publik
(1) 
(2) 
(3) 
(4) 
(*) Corresponding Author
Abstract
ABSTRACT: The purpose of this study is to examine various stereotypical representations of women in the public sphere. This research uses library research, as for the analysis method carried out, namely by selecting, comparing, combining, and sorting out relevant research results related to the inequality of stereotypical representation of women in public spaces, and then conclusions are drawn, so that relevance is found. The results of the research study show that women have begun to manipulate and actualize their role in various public spaces, the public spaces in question, namely politics and government, education and entertainment. Even in entertaiment the existence of females predominates compared to males. However, the reality is that women always get the advantage of actualizing themselves in various domains. Although women became dominant in the percentage of involvement of the entertaiment world, still public society gave a negative stereotypical representation for women as domestic beings who were only able to do homework, take care of children, serve their husbands, as objects of male sexuality, and figures considered weak, emotional, not credible and helpless.
Keywords: women, gender, stereotypes, public
Full Text:
PDFReferences
Afif, Moh. (2019). Peran Perempuan dalam Pendidikan Perspektif M. Quraish Shihab. Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Pendidikan Islam, 13(2). https://doi.org/10.51675/jt.v13i2.60
Amira Nurifkah M, Somad, M. A., & Budiyanti, N. (2021). Pandangan Islam Mengenai Stereotipe Perempuan Dalam Dunia Politik. Tadris : Jurnal Penelitian dan Pemikiran Pendidikan Islam, 15(1), 85–94. https://doi.org/10.51675/jt.v15i1.115
Arsitowati, H. M. (2017). Kecantikan Wanita Korea Sebagai Konsep Kecantikan Ideal dalam Iklan New Pond’s White Beauty: What Our Brand Ambassadors Are Saying. HUMANIKA, 24(2).http://ejournal.undip.ac.id/index.php/h umanika
Annissa, L. W., & Adiprasetio, J. (2022). Ketimpangan representasi hantu perempuan pada film horor Indonesia periode 1970-2019. ProTVF, 6(1), 21. https://doi.org/10.24198/ptvf.v6i1.3629 6
Astuti, Y. D. (2016). Media dan Gender.Profetik Jurnal Komunikasi, 9(2), 1–8.
Auli, M., & Jamiah, R. (2017). Dominasi Perempuan Dalam Iklan Televisi : Stereotipe Gender Dalam Iklan Televisi Pada Sctv. Jurnal Analisis Sosial Politik, 1(2), 137–147.
Bhara, A. M & Amanah R. S. (2019). Pengaruh Iklan “Shopee Blackpink Sebagai Brand Ambassador” Terhadap Minat Belanjan Online Mahasiswa. Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politi, 8(4).
Dianita, E. R. (2020). Stereotip Gender dalam Profesi Guru Anak Usia Dini. 1(2).
Fabriar, S. R., & Pendahuluan, A. (2013). POTRET PEREMPUAN DALAM FILM PEREMPUAN BERKALUNG SORBAN 9, 27–44.
Hartanto, R. S. W., & Dani, H. (2016). Studi Literatur: Pengembangan Media Pembelajaran dengan Software Autocad. Jurnal Kajian Pendidikan Teknik Bangunan, 1–6.
Hayat. (2015). Inklusivitas Afirmative Action Keterwakilan Perempuan Di Parlemen ( the Inclusivity of Affirmative Action of Women ‟ S Representation in Parliament ). Jurnal Legislasi Indonesia, 12(2), 1–36.
Iskandar, D. J. (2016). Advokasi Kebijakan Peningkatan Representasi Perempuan dalam Pergelutan Politik. Jurnal Ilmu Administrasi, 461–476.
Kulthau, C. C. 2002. Teaching The Library Reseach. USA: Scarecrow Press Inc.
Larasati, T. (2018). Stereotipe Terhadap Perempuan Pengemudi Transportasi Umum Berbasis Online di Jakarta Timur. Departemen Antropologi FISIP Universitas Airlangga, 1–11.
Latief, R., Usman Ali, S. A., & Ahyar, W. A. (2021). Representasi Politisi Perempuan Dalam Episode “Politik Perempuan” Di Program Mata Najwa Trans 7. Jurnal Sipakalebbi, 5(1), 69–89. https://doi.org/10.24252/jsipakallebbi.v 5i1.21208
Maufiroh, I. M & Iwa Lukmana. (2020). Representasi Gender dalam Teks Bahasa Inggris Kelas X SMA di Indonesia: Analisa Lingistik Fungsional Sistematis. Jurnal Penelitian Pendidikan, 20(1).
Mirzaqon, A. T., & Purwoko, B. (2017). Studi Kepustakaan Mengenai Landasan Teori Dan Praktik Konseling Expressive Writing Library. Jurnal BK UNESA, 4(1), 1–8.https://doi.org/10.25273/ajsp.v6i01.878
Noviandi, Feri. (2014). Priyanka Chopra: Bayaran Aktor Pria Lebih Besar daripada Wanita. [Online]. Tersedia: https://www.liputan6.com/showbiz/rea d/2061262/priyanka-chopra-bayaran- aktor-pria-lebih-besar-daripada-wanita. [Diakses 20 November 2022].
Nurcahyo, A. (2016). Relevansi Budaya Patriarki Dengan Partisipasi Politik Dan Keterwakilan Perempuan Di Parlemen. Agastya: Jurnal Sejarah Dan Pembelajarannya, 6(01), 25.
Prihantoro, E. (2018). Streotip Perempuan Calon Legislatif Dalam Wacana Media Massa Online Di Tahun Politik. Jurnal Semiotika, 12(1), 16–24. http://journal.ubm.ac.id/
Prihantoro, E., & Retnoningsih, T. W. (2011). Stereotipe Perempuan dalam Wacana Media. Jurnal Koalase Komunikasi Indonesia, 165–179.
Pudji, T. M. (2008). Citra Perempuan Dalam Politik. Yinyang: Jurnal Studi Islam Gender dan Anak, 3(1), 3–16. https://doi.org/10.24090/yinyang.v3i1. 183
Puspitasari, Fanny. (2013). Representasi Stereotipe Perempuan dalam Film Brave. Jurnal E-Komunikasi, 1(2). https://publication.petra.ac.id/index.ph p/ilmu- komunikasi/article/view/889/789
Qomariah, D. N. (2019). Persepsi Masyarakat Mengenai Kesetaraan Gender dalam Keluarga. Jurnal Cendikiawan Ilmiah PLS, 4(2): 53-55.
Rosyidah, F. N., & Nurwati, N. (2019). Gender dan Stereotipee: Konstruksi Realitas dalam Media Sosial Instagram. Share : Social Work Journal, 9(1), 10. https://doi.org/10.24198/share.v9i1.196 91
Sabarguna, B.S. 2005. Analisis Data pada Penelitian Kualitatif. Jakarta: UI Press.
Santrock, J. W. (2003). Apa yang Membuat Remaja Tertarik Satu Sama Lain? Adolescence: Perkembangan Remaja, 242.
Sahyana, A. F., Nursyifa, D., Ikhlas, F., Triana, L., Lestari, T., & Laksono, B. (2022). Progress in Social Development MARGINALIZATION OF WOMEN ‟ S LEADERSHIP IN POLITICS AND GOVERNMENT Pemilu 2019. Jurnal Progress In Social Development, 3(2), 63–74.
Wahyudi, V. (2019). Peran Politik Perempuan dalam Persfektif Gender. Politea : Jurnal Politik Islam, 1(1), 63–83. https://doi.org/10.20414/politea.v1i1.81 3
Wikipedia. (2022). Iklan. Tersedia: https://id.wikipedia.org/wiki/Iklan#:~:t ext=Iklan%20atau%20dalam%20bahas a%20Indonesia,ditunjukan%20kepada%20sebagian%20besar%20masyarakat. [Diakses 21 November 2022].
DOI: 10.24235/equalita.v5i2.21294
Article Metrics
Abstract view : 0 timesPDF - 0 times
Refbacks
- There are currently no refbacks.
Equalita: Jurnal Studi Gender dan Anak Indexed By:
EDITORIAL OFFICE:
LP2M Building, UIN Siber Syekh Nurjati Cirebon. Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132 Phone. 0231-489926.
Equalita: Jurnal Studi Gender dan Anak is licensed under a Creative Commons 4.0 International License.