Pengembangan Evaluasi Berbasis Penalaran dalam Pembelajaran Bahasa di Sekolah Menengah

Dadang S. Anshori(1*),


(1) Universitas Pendidikan Indonesia, Bandung
(*) Corresponding Author

Abstract


This paper aims to develop a reason-based evaluation model that can be used to evaluate language learning in schools. Reason-based evaluation becomes so important along with the use of the text approach in language learning. The text approach allows language not only to be understood structurally, but also functionally. Therefore, the type of text also determines the purpose of communication. Functionally, the text also contains messages and the interests of the writer so that it must be understood critically with high reasoning power. In the context of language learning, critical power and reasoning power must be reflected in the evaluation system used. At present, language evaluation models develop more aspects of language cognition than applications that allow students to develop critical power to the text. This reason-based evaluation model is expected to be an alternative in developing tests that truly inspire and understand the spirit of language learning.


Tulisan ini bertujuan untuk mengembangkan model evaluasi berbasis penalaran yang dapat digunakan untuk mengevaluasi pembelajaran bahasa di sekolah. Evaluasi berbasis penalaran menjadi demikian penting seiring dengan penggunaan pendekatan teks dalam pembelajaran bahasa. Pendekatan teks memungkinkan bahasa tidak hanya dipahami secara struktural, tetapi juga secara fungsional. Oleh karena itu, jenis teks ikut menentukan tujuan berkomunikasi. Secara fungsional, teks juga sarat mengandung pesan dan kepentingan penulis sehingga harus dipahami secara kritis dengan daya nalar yang tinggi. Dalam konteks pembelajaran bahasa, daya kritis dan daya nalar harus tercermin dalam sistem evaluasi yang digunakan. Saat ini, model evaluasi bahasa lebih banyak mengembangkan aspek kognisi bahasa dibandingkan aplikasi yang memungkinkan siswa dapat mengembangkan daya kritis terhadap teks. Model evaluasi berbasis penalaran ini diharapkan dapat menjadi alternatif dalam mengembangkan tes yang benar-benar menjiwai dan memahami ruh pembelajaran bahasa.


Keywords


critical thinking; evaluation; high level thinking; language learning; text

Full Text:

PDF

References


Bernard, M. & Rohaeti, E.E. (2016). Meningkatkan Kemampuan Penalaran dan Disposisi Matematik Siswa melalui Pembelajaran Kontekstual Berbantuan Game Adobe Flash Cs 4.0 (Ctl-Gaf). Edusentris, Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran, 3(1), 85-94.

Brookhart, S. M. (2010). Assess Higher-Order Thinking Skills in Your Classroom. Virginia USA: ASCD Alexandria

Brown, G. & Yule, G. (1996). Analisis Wacana. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Chaika, E. (1982). Language the Social Mirror. Rowley: Newbury House Publisher Inc.

Chomsky, N. (1972). Language and Mind. New York: Harcourt Brace Jovanovich.

Gall, M.D., Gall, J.P., & Borg, W.R. (2003). Educational Research, An Introduction. Seven Edition. Boston: Pearson Educational.

Hung, S. N. & Bradac, J.J. (1993). Power in Language. Newbury Park: Sage Publications.

Lie, A. (2014). Kedaulatan dalam Pendidikan. Kompas, 21 Juni 2014.

Radford, A. (1988). Transformational Grammar, A First Course. Cambridge: Cambridge University Press.

Rizka, A., Zulkardi, & Hartono, Y. (2013). Pengembangan Soal Penalaran Model TIMSS Matematika SMP. Jurnal Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 17(2), 230-240.

Stern, H.H. (1992). Issues and Options in Language Teaching. Oxford: Oxford.

Zabidin, M. A. & Mulyaningsih, I. (2016). Teori Koneksionisme dalam Pembelajaran Bahasa Kedua Anak Usia Dini. Jurnal Indonesian Language Education and Literature, 1(2), 207-220. DOI:10.24235/ileal.v1i2.599




DOI: 10.24235/ileal.v4i2.1505

Article Metrics

Abstract view : 282 times
PDF - 86 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lihat Statistik Jurnal

View MyStat

Gedung Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Lantai 2
Jurusan Tadris Bahasa Indonesia, IAIN Syekh Nurjati
Jalan Perjuangan By Pass Sunyaragi Cirebon 45132
Telp. 089667890219
Email: jileal@syekhnurjati.ac.id