Literacy Education Model Using the Scientific Approach (Model Pendidikan Literasi Menggunakan Pendekatan Saintifik)

Emah Khuzaemah(1*), Lilik Herawati(2), Hikmah Uswatun Ummi(3),


(1) (Scopus ID: 57200992221) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(2) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(3) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author

Abstract


The low literacy of Indonesian students becomes a national issue. As educators are required to be able to fix this problem. An educator should continue to work on finding the right way to increase student literacy. One way that can be done is through the application of the scientific approach. In this study, the scientific approach applied to creative writing learning, students are motivated to improve their reading and writing activities. This study aims to describe the process of literacy learning through the application of the scientific approach, student literacy activities, and the ability to write short stories of students. This research is a classroom action research at SMPN I Palimanan with a purposive sample of class 7A. The data were analyzed in the form of students' ability in writing short stories and student literacy activities with descriptive analytic technique. The results showed an increase in student literacy activities and creativity of students in developing creative ideas through short stories that he wrote.

 

Rendahnya literasi pelajar Indonesia menjadi persoalan bangsa. Sebagai pendidik dituntut untuk dapat membenahi persoalan ini. Seorang pendidik hendaknya terus berupaya untuk menemukan cara yang tepat agar dapat meningkatkan literasi siswanya. Salah satu cara yang dapat dilakukan adalah melalui penerapan pendekatan Saintifik. Pada penelitian ini, pendekatan Saintifik diterapkan pada pembelajaran menulis kreatif, siswa dimotivasi untuk meningkatkan aktivitas membaca dan menulisnya. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan proses pembelajaran literasi melalui penerapan pendekatan Saintifik, aktivitas literasi siswa, dan kemampuan menulis cerpen siswa. Penelitian ini merupakan penelitian tindakan kelas di SMPN I Palimanan dengan sampel purposif kelas 7A. Data yang dianalisis berupa kemampuan siswa dalam menulis cerpen dan aktivitas literasi siswa dengan teknik deskriptif analitik. Hasil penelitian menunjukkan adanya peningkatan aktivitas literasi siswa  dan kreativitas siswa dalam mengembangkan ide-ide kreatifnya melalui cerita pendek yang ditulisnya.


Keywords


approach; education; literacy; model; saintific

Full Text:

PDF

References


Balfas, A. (2008). Mengembangkan Kemampuan Literasi dan Berpikir Kritis Siswa Melalui Pembelajaran Sastra Berbasis Konteks. Linguistika 15(29),154–63.

Dafit, F. (2015). Pengaruh Model Pembelajaran Multiliterasi Terhadap Kemampuan Membaca Dan Kemampuan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Universitas Pendidikan Indonesia. Retrieved (repository.upi.edu).

Holbrook, J. dan Rannikmae, M. (2009). The Meaning of Scientific Literary. International Journal of Environmental & Science Education, 4(3), 275-288.

In`am, A. (2017). Learning Geometry Through Discpvery Learning Using a Scientific Approach. International Journal of Instruction, 10(1), 55-70.

Irsyad, C. R. (2015). Tantangan Membaca Surabaya 2015: Meretas Jalan Membangun Laboratorium Kolaboratif Pembudayaan Literasi Yang Efektif Bagi Masa Adolesen. Paramasastra 2(1), 93–110.

Kemendikbud. (2013). Materi Pelatihan Guru Implementasi Kurikulum 2013 SMP/MTs. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.

Langrehr, J. (2008). Learn to Think: Basic Exercises in the Core Thinking Skills for Ages 6-11. Canada: Routledge.

Nurhayati, N. (2015). Model Pembelajaran Menulis Cerita Pendek dengan Menggunakan Teknik Brainwriting yang Berorientasi pada Kreativitas Siswa. Riksa Bahasa 1(1), 14–26.

Said, I. M., Sutadji, E., dan Sugandi, M. (2016). The Scientific Approach-Based Cooperative Learning Tool for Vocational Students Vocation Program of Autotronic (Automotive Electronic) Engineering. IOSR Journal of Research & Method in Education, 6(3), 67-73. doi: 10.9790/7388-0603046773

Subadriyah, Triyono, dan Joharman. (2016). Penerapan Model Pembelajaran Literasi dalam Peningkatan Membaca Kalimat dengan Aksara Jawa Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Negeri Kenoyojayan Tahun Ajaran 2012/2013. Kalam Cendekia PGSD Kebumen, 4(6), 1-5.

Sujinah, et al. (2013). Kreativitas dalam Pembelajaran Menulis Puisi Berkarakter Lingkungan dengan Menggunakan Model Kreatif Produktif Melalui Lesson Study. Didaktis 13(3), 19–32.




DOI: 10.24235/ileal.v3i2.2630

Article Metrics

Abstract view : 520 times
PDF - 274 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Indonesian Language Education and Literature

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ILEaL Indexed by:

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lihat Statistik Jurnal

View MyStat

Gedung Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Jurusan Tadris Bahasa Indonesia, IAIN Syekh Nurjati
Jalan Perjuangan By Pass Sunyaragi Cirebon 45132, Telp. 089667890219
Email: literatureindonesian@gmail.com