Analisis Bahan Ajar Menulis Sastra Pada Aspek Pengetahuan dalam Buku Guru Bahasa Indonesia SMA/MA

Thoufanie Barikly(1*), Nurhadi Nurhadi(2),


(1) Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta
(2) Universitas Negeri Yogyakarta, Yogyakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to describe aspects of knowledge in literary writing teaching materials in Indonesian language teacher books SMA / MA class X, XI, XII with a qualitative descriptive approach to document analysis. The data sources used in this study are Indonesian language teacher books SMA / MA class X, XI, XII 2013 Curriculum. The technique of data collection is done through reading and recording techniques using instruments that have been validated in the form of document analysis guides. The results showed that aspects of factual, conceptual, and procedural knowledge were fulfilled in the Indonesian language teacher books SMA / MA class X, XI, XII with details: (1) based on literary teaching material aspects of knowledge in class X and XI, more conceptual knowledge aspects dominating rather than factual and procedural knowledge, (2) based on literary teaching material aspects of knowledge in class XII, aspects of procedural knowledge dominate more than factual and conceptual knowledge.


Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan aspek pengetahuan pada bahan ajar menulis sastra dalam buku guru bahasa Indonesia SMA/MA kelas X, XI, XII dengan pendekatan kualitatif deskriptif jenis analisis dokumen. Sumber data yang digunakan dalam penelitian ini adalah buku guru bahasa Indonesia SMA/ MA kelas X, XI, XII Kurikulum 2013. Teknik pengumpulan data dilakukan melalui teknik pembacaan dan pencatatan dengan menggunakan instrumen yang sudah divalidasi berupa panduan analisis dokumen. Hasil penelitian menunjukkan bahwa aspek pengetahuan faktual, konseptual, dan prosedural sudah terpenuhi dalam buku guru bahasa Indonesia SMA/ MA kelas X, XI, XII dengan rincian: (1) berdasarkan bahan ajar sastra aspek pengetahuan pada kelas X dan XI, aspek pengetahuan konseptual lebih mendominasi daripada pengetahuan faktual dan prosedural, (2) berdasarkan bahan ajar sastra aspek pengetahuan pada kelas XII, aspek pengetahuan prosedural lebih mendominasi daripada pengetahuan faktual dan konseptual.


Keywords


cognitive; literature teaching; process approach; teachers’ book; writing

Full Text:

PDF

References


Arikunto, S. (2009). Manajemen Pendidikan. Jakarta: Rineka Cipta.

Sung, C. & Feng, G. (2009). Process Approach to Teaching Writing Applied in Different Teaching Models. CCSE English Language Teaching, 2(1).

Mendikbud. (2016). Permendikbud No. 24 Tahun 2016, tentang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran pada Kurikulum 2013 pada Pendidikan Dasar dan Pendidikan Menengah.

Suryaman, M., Wiyatmi, H., & Efendi, A. (2011). Model Panduan Pendidik Pengajaran Sastra Berbasis Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.

Tompkins, G. E. (2010). Literacy for The 21st Century A Balanced Approach. Boston: Pearson Education, Inc.

Zuchdi, D., dkk. (2010). Pengembangan Model Pendidikan Karakter Terintegerasi dalam Pembelajaran Bidang Studi di Sekolah Dasar. Cakrawala Pendidikan, Jurnal Ilmiah Pendidikan, Mei 2010, Th. XXIX, Edisi Khusus Dies Natalis UNY.

Zuchdi, D. (2011). Pendidikan Karakter dalam Perspektif Teori dan Praktik. Yogyakarta: UNY Press.




DOI: 10.24235/ileal.v4i2.3330

Article Metrics

Abstract view : 130 times
PDF - 70 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lihat Statistik Jurnal

View MyStat

Gedung Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan Lantai 2
Jurusan Tadris Bahasa Indonesia, IAIN Syekh Nurjati
Jalan Perjuangan By Pass Sunyaragi Cirebon 45132
Telp. 089667890219
Email: jileal@syekhnurjati.ac.id