PEMBERDAYAAN GURU DALAM IMPLEMENTASI PEMBELAJARAN ABAD 21

Kartimi Kartimi(1*), Asep Mulyani(2), Onwardono Rit Riyanto(3),


(1) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(2) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(3) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author

Abstract


This form of devotion training aims to provide detailed guidance on designing and developing a 21st century learning in the form of e-learning. Train and design new instructors in the e-learning design orientation and provide basic concepts and information about the processes and resources involved in e-learning. Designing and managing e-learning is a new skill in the 21st century that teachers must have. The method of activities used are training, mentoring, implementation, and evaluation. Participants in the training and mentoring activities were junior high school science teachers from Cirebon, Cirebon, and Indramayu districts. Data in the form of observations and questionnaires were analyzed descriptively. The results of training and mentoring that teachers are able to use e-learning well. Teachers can create a learning space in e-learning that contains student teaching materials. The application of e-learning in each school still has limited facilities and infrastructure. The results of the questionnaire responses showed a positive response to the 21st century training and service activities.

Keywords


E-Learning, Science Teachers, 21st Century learning skills

Full Text:

PDF

References


As’ari, A. R. (2017, May). Tantangan Pengembangan Profesionalisme Guru dalam Rangka Membelajarkan Matematika di Abad ke-21 dan Membangun Karakter Peserta Didik. In Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Kerjasama Direktorat Jenderal Guru dan Tenaga Kependidikan Kemendikbud 2016.

Cahyati, S. S., Parmawati, A., & Atmawidjaja, N. S. (2019). Pelatihan Pemanfaatan Media Digital Story Telling dalam Pembelajaran Bahasa Inggris Bagi Guru SMP Di Wilayah Subang. Abdimas Siliwangi, 2(2), 147-154.

Hadisaputra, S., Hakim, A., Muntari, M., Hadiprayitno, G., & Muhlis, M. (2018). Pelatihan Peningkatan Keterampilan Guru IPA Sebagai Role Model Abad 21 dalam Pembelajaran IPA. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat, 1(2).

Iksan, M. (2018). Pelatihan Pembelajaran Berbasis E-learning. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Membangun Negeri, 2(2), 128-133.

Kustijono, R., Sunarti, T., & Budiningarti, H. (2018). Penggunaan Facebook Sebagai Media Inovatif dalam Pembelajaran SMP dan SMA Di Perguruan Muhammadiyah Wiyung Surabaya. Jurnal ABDI: Media Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 68-75.

Novalia, M., Ismanto, E., Vitrian, V., Darni, R., Alrian, R., & Herlandi, P. B. (2018). Google Apps for Education (GAFE) Demi Peningkatan Kualitas Pembelajaran Era Digital di SMK DAR-EL Hikmah Pekanbaru. Jurnal Pengabdian Untukmu Negeri, 2(2), 7-11.

Rachmijati, C. (2018). Penggunaan Internet Sebagai Optimalisasi Media Pembelajaran Bahasa Inggris (Program Pengabdian pada Masyarakat Di Desa Margaluyu Kecamatan Cipendeuy). Abdimas Siliwangi: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 61-74.

Rahayu, G. D. S., & Firmansyah, D. (2019). Pengembangan pembelajaran inovatif berbasis pendampingan bagi guru sekolah dasar. Abdimas Siliwangi, 1(1), 17-25.

Riyanto, O.R. (2016). Teknik Pembelajaran E-learning dengan LMS Moodle: untuk pemula. Yogyakarta: Deepublish

Soemantri, S. (2019). Pelatihan Membuat Media Pembelajaran Digital. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 64-69.

Sudarisman, S. (2015). Memahami hakikat dan karakteristik pembelajaran biologi dalam upaya menjawab tantangan abad 21 serta optimalisasi implementasi kurikulum 2013. Florea: Jurnal Biologi dan Pembelajarannya, 2(1).

Wijaya, E. Y., Sudjimat, D. A., Nyoto, A., & Malang, U. N. (2016). Transformasi pendidikan abad 21 sebagai tuntutan pengembangan sumber daya manusia di era global. In Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Matematika, 1(26), 263-278

Zubaidah, S. (2016, December). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. In Seminar Nasional Pendidikan dengan tema “Isu-isu Strategis Pembelajaran MIPA Abad, 21(10)




DOI: 10.24235/dimasejati.v1i2.5815

Article Metrics

Abstract view : 152 times
PDF - 77 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Kartimi Kartimi, Asep Mulyani, Onwardono Rit Riyanto