Model Pendidikan Penguatan Karakter Bitau’ati (Studi Di Man 2 Cirebon Dan Man 1 Brebes)

Nur Antoni ET(1*), Subur Subur(2),


(1) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(2) IAIN Syekh Nurjati Cirebon
(*) Corresponding Author

Abstract


Character Building Education (PPK) was born with the background of many juvenile delinquency, moral degeneration, the entry of radicalism that endangers the Republic of Indonesia and the decline in the sense of nationality and noble character in adolescents. However, the results of implementing KDP have not looked significant. Therefore, researchers are trying to uncover why this can happen and then provide a solution by creating a KDP model which is expected to be the best way to solve this problem. The KDP model that we designed was BITAUATI (guiding, monitoring and managing). To analyze the research, first the researcher used documentation data from books, newspapers, the internet and sources. To design the KDP model, the researchers used the Grounded method. Meanwhile, to analyze how the implementation of conventional KDP so far, how to implement the KDP Bitau'ati model and the results of its implementation, the researchers used the R and D method. the heart of the students so that they happily put it into practice. Basic skills training makes them ready to face the academic world, the world of work, the world of entrepreneurship. The student's delinquency rate decreased sharply, the students became more orderly and disciplined, with their awareness of maintaining order, tidiness, cleanliness and beauty.


Keywords


BITAU'ATI, Character Building, Education

Full Text:

PDF

References


Arifin, Zainal. 2012. Pengembangan Managemen Mutu PPK Pendidikan Islam,Yogyakarta: DIVA Press, cet.1.

Arikunto, Suharsimi. 2002, Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Asep Dahliana, 2017. Penguatan Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Ekstrakurikuler di Sekolah (Jurnal Sosioreligi, Volume 15 Nomor 1, Maret 2017)

Asmani, Jamal Ma’mur. 2011, Buku Panduan Internalisasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Diva Press

Aunillah, N. I. 2011. Panduan Menerapkan Pendidikan Karakter di Sekolah. Yogyakarta: Laksana.

Budi Handoyo, 2012. Kendala-Kendala Implementasi Pendidikan Karakter di Sekolah. Jakarta: Warta

Direktorat Ketenagaan Dirjen Dikti. 2010. Kerangka Acuan Pendidikan Karakter, Tahun Anggaran 2010. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional.

Fadjar. Malik, 1998. Madrasah dan Tantangan Modernitas, Bandung: Mizan.

Gulo, W. 1991, Metode Penelitian dalam Teori dan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta. Hasan, Noer, 2006. Fullday School (Model alternatif pembelajaran bahasa Asing), Jurnal Pendidikan Tadris. Vol 11.

Hamalik, Oemar. 2011, Dasar-dasar Pengembangan PPK. Bandung: Remaja

Rosdakarya.

_2017. Prinsip dan Konsep Dasar PPK. Laboratorium Kemendikbud: Jakarta

Harefa, A. 2013. Menjemput Keberuntungan. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Hurlock, E.B. (1991). Psikolgi Perkembangan Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan (Terjemahan oleh Istiwidayanti dan Soedjarwo). Jakarta : Penerbit Erlangga.

Joseph Zins, et.al, 2001. Emotional Intelligence and School Success.

Lickona. 1992. Educating for Character: How our school can teach respect & responsibility., New Yor Bantam Books.

Manalu, J.M.H. 2014. Pendidikan Karakter terhadap Pembentukan Perilaku Mahasiswa (Studi Kasus Proses Pendidikan Karakter dalam HMJ Sosiolog Universitas Mulaarman Kalimantan Timur). Ejournal Psikologi. 2 (4), 26-38. Dapat diakses di ejournal.psi.fisip.unmul.org.

Mu’in, F. 2011. Pendidikan Karakter: Konstruksi Teoritik dan Praktik.

Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Mulyasa. 2011, Manajemen Pendidikan Karakter. Jakarta: Bumi Aksara. Muslich,

Mongks, F. J. , Knoers, A. M. P. , & Haditono, S. R. (2000). Psikologi Perkembangan: Pengantar dalam berbagai bagiannya. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Moleong, Lexy J. 2005, Metode Penelitian Kualitatif. Bandung: Remaja. Sukamadinata, Muslich, Mansur. 2008, PPK Tingkat Satuan Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Nana Syaodih. 2005, Metodologi Penelitian Pendidikan. Bandung:

Nasir, Moh. 1985, Metode Penelitian. Jakarta: Ghalia.

Prasetyo, Y. 2010. Pengembangan Ekstrakurikuler Panahan Di Sekolah sebagai Wahana Membentuk Karakter Siswa. Jurnal Pendidikan Jasmai Indonesia. 7 (2), 64-68.

Puskur. 2009. Pengembangan dan Pendidikan Budaya & Karakter Bangsa: Pedoman Sekolah.

Santosa, A.W. 2014. Implementasi Pendidikan Krakter dalam Membagun Kemandirian dan Disiplin Siswa d i MTsN Kanigoro Kras Kabupaten Kediri. Jurnal Didaktika Religia, 2 (1). 21-38.

Steenbrink Karel A, 1974. Pesantren, Madrasah dan Sekolah. Jakarta: LP3ES.

Subagyo, Joko. 1991, Metode Penelitian dalam Teori dan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.

Susilo, Muhammad Joko. 2007, PPK Tingkat Satuan Pendidikan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Syah, Muhibbin, 2004. Psikologi Pendidikan dengan Pendekatan Terpadu, Bandung: Remaja Rosdakarya.

Yusuf, L.N, Sugandhi, S dan Nani M. 2012. Perkembangan Peserta Didik. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada. www.prioritas_pendidikan.com.




DOI: 10.24235/holistik.v4i1.7301

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


30

 

30

30