The Letter Ngain (‘Ain) In The Children’s Ngapak Reading: Study At TPQ At Taqwa In Ayah Village, Kebumen
Abstract
This article examines the phenomenon of ‘ain being read ngain by ngapak children when reading the Qur'an. This article focuses on the Qur'an Education Park (Taman Pendidikan Al-Qur’an [TPQ]) Ayah village, Kebumen. The problem formulation of this article is how reading ngain as a representation of 'ain in reading the Qur'an among the ngapak children at TPQ At-Taqwa? This article is field research, so the primary data comes from interviews, observations, and documentation at TPQ At-Taqwa. This article uses a descriptive-analytical method with a qualitative approach and applies the theory of Qur'an reception by Ahmad Rafiq, especially functional reception. This article concludes that the pronunciation of ngain in reading the Qur'an among ngapak children in TPQ At-Taqwa Ayah village, Kebumen, is a phenomenon of the interaction of local ngapak Muslims towards the Qur'an which functions to get closer to the Quran. TPQ responds in a dynamic-contextual-based negotiation, which is not rigid and is according to social conditions. At first, the teachers tried to improve the pronunciation of ngain to become 'ain, but then ngain was accepted as a representation of 'ain with a function so that the children in the village could continue to be enthusiastic about reading the Qur'an. The findings of this study offer a humanist approach to the Qur’an by Muslim readings that are different from others so that they do not discriminate and can be tolerant, inclusive, and friendly towards the diversity that exists
References
Abdullah. 2019. “Bahasa Ngapak Sebagai Sarana Kontruksi Budaya Jawaâ€, al-Turas, Vol. 25, No. 2.
Afrianingsih, Anita dkk. 2019. “Karakteristik Huruf Hijaiyah Sebagai Sarana Pembelajaran Baca Tulis Awal Usia Diniâ€, Jurnal Tunas Siliwangi, Vol. 5, No. 2.
Al-Halim, Adibudin. 2018. “Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca Al-Qur'an Melalui Pengenalan Huruf Hijaiyah Menggunakan Metode Qo'idah Ma'a Juz 'Amma (Turutan) di Kelas 1A Mi Ma'aruf Nu 01 Trituhkulon Tahun Pelajaran 2015/2016â€, Jurnal Tawadhu, Vol. 2, No. 1.
Aliwar. 2016. “Penguatan Model Pembelajaran Baca Tulis al-Qur’an dan Manajemen Pengelolaan Organisasi TPAâ€, Jurnal al-Ta’dib, Vol. 9, No. 1.
Ali Al-Khulli,Muhammad, A Dictionary of Theoretical Linguistics English-Arabic, (Beirut: Libraire Du Luban, 1982).
Direktorat Pendidikan Diniyah Dan Pondok Pesantren Direktorat Jenderal Pendidikan Islam Kemenag RI. 2013. “Pedoman Penyelenggaraan TKA/TKQ Dan TPA/TPQâ€, (Jakarta: Kementerian Agama RI).
Dokumentasi penulis dalam penelitian di TPQ At-Taqwa Desa Ayah, Kebumen.
Fadli, Akhmad. 2019. “Manajemen Pembelajaran Al-Qur’an dengan Metode An-Nahdliyah di TPQ At-Thoyyibah Baureno Bojonegoroâ€, Mudir: (Jurnal Manajemen Pendidikan), Vol. 1, No. 2.
Farhan, Ahmad. 2017. “Living Qur’an sebagai Metode Alternatif dalam Studi Islamâ€, El-Afkar, Vol. 6, No. 2.
Fatimah, “Aksen Bugis dalam Membaca Al-Qur’an Desa Anjir Serapat Tengah Handil Gardu Kecamatan Kapuas Timur Kabupaten Kapuasâ€, Skirpsi UIN Antasari, 2019.
HS, Muhammad Alwi. 2021. “Bacaan Al-Qur’an dengan Hambatan Bicara: Perspektif Kelisanan Al-Qur’anâ€, INKLUSI: Journal of Disability Studies, Vol. 8, No. 2.
Kamrullah, Samsahudi. 2020. “Aktualisasi universalitas Al-Qur’an,†eL-Huda, Vo.11, No. 2.
Musbikin, Imam. 2014. Mutiara Al-Qur’an, (Yogyakarta: Jaya Stay Nine).
Nasution, Rahlina Muskar, “Satu Analisis Autosegmental terhadap Pengaruh Fonologi Dialek Mandailing dalam Pembacaan Al-Qur’anâ€, Disertasi Universitas Sains Malaysia, 2015.
Observasi penulis dalam penelitian di TPQ At-Taqwa Desa Ayah, Kebumen.
Pawestri, Ananda Galuh, “Membangun Identitas Budaya Banyumsan melalui Dialek Ngapak di Media Sosialâ€, Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra, Vol. 12, No. 2, Oktober 2019.
Rafiq, Ahmad. 2014. “The Reception of The Qur’an in Indonesia: A Case Study of The Place of The Qur’an in a Non-Arabic Speaking Communityâ€, Disertasi, Universitas Temple.
_______. 2020. “Teks dan Praktik dalam Fungsi Kitab Suci: Sebuah Pengantar†dalam Ahmad Rafiq (ed), Living Qur’an: Teks, Praktik, dan Identitas dalam Performasi Al-Qur’an, (Yogyakarta: Asosiasi Ilmu Al-Qur’an dan Tafsir se-Indonesia & Lembaga Ladang Kata).
_______. 2021. “Living Qur’an: Its Texts and Practices in the Functions of the Scriptureâ€, Jurnal Studi Ilmu-Ilmu al-Qur'an dan Hadis, Vol. 22, No. 2.
_______. 2022. “Kajian Al-Qur’an sebagai Kitab Suci: Sejarah, Bentuk, dan Fungsiâ€, dalam kanal youtube @MJS Channel, https://www.youtube.com/watch?v=48yPZhdqZDk&t=5914s, diakses pada 09 Februari 2023.
Ritonga, M. Sholeh, dan Haris Muchsin. 2019. “Pelafalan Huruf Hijaiyah Yang Benar Harus Sesuai Dengan Makharij Al-Huruf Dan Karakteristiknyaâ€, Al-Asyriyyah, Vol. 5, No. 2.
Rohman, Syaifur. 2021. “Pembelajaran Al-Qur’an dengan Metode An-Nahdliyah Pada Era Pandemi Covid -19 : Studi Kasus Di TPQ Al-Mubarok Dusun Sri Lestari Kampung Sriwijaya Mataramâ€, Fitrah: Journal Of Islamic Education, Vol. 02, No. 01.
Saied, Labieb, Melagukan Al-Qur’an: Tinjauan Historis Jurisprudensi (Surabaya: Al Ikhlas, 1982).
Setiyadi, Alif Cahya, “Dialek Bahasa Arab Tinjuan Dialektologisâ€, Jurnal At-Ta’dib, Vol. 6, No.1, Juni 2011.
Shalihah, Khadijatus, Perkembangan Seni Baca Al-Qur’an dan Qiraat Tujuh di Indonesia, (Jakarta: Pustaka Al Husna, 1983).
Syaifullah, Muhammad. 2017. “Penerapan Metode An-Nahdliyah dan Metode Iqra’ dalam kemampuan membaca al-Qur’anâ€,2), Vol. 2, No. 1.
Wawancara bersama Ibu Sukarti, Ibu anak TPQ dan masyarakat Desa Ayah, pada 12 Mei 2022.
Wawancara bersama Ustadz Khoeron, Pengajar di kelas Al-Qur’an TPQ At-Taqwa, pada tanggal 23 Juni 2022
Wawancara bersama Ustadz Munawar, Ketua TPQ At-Taqwa, pada tanggal 09 Juni 2022.
Wawancara bersama Ustadzah Dwi, Sekretaris TPQ At-Taqwa, pada tanggal 14 April 2022.
Wawancara bersama Ustadzah Fina, Pengajar kelas jilid 1 di TPQ At-Taqwa, pada tanggal 25 April 2022.
Wawancara bersama Ustadzah Muntasaroh, Pengajar kelas jilid 4 di TPQ At-Taqwa, pada tanggal 24 Mei 2022.
Wawancara bersama Waryono, Masyarakat Desa Ayah, pada tanggal 12 April 2022.