PERKEMBANGAN KOGNITIF ANAK USIA 4-5 TAHUN DI TK ISLAM IBNU QOYYIM KEC. MEDAN SELAYANG SETIA BUDI TAHUN AJARAN 2019/2020

Fatma Gustina(1*), Khadijah Khadijah(2),


(1) Erwita Education Center
(2) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of this study was to determine the cognitive development of children aged 4-5 years in Islamic Kindergarten Ibnu Qoyyim Kec. Medan at a glance, Setia Budi. This research method is qualitative, which uses observation, interview, and documentation instruments. Analysis of the data used is data collection, data reduction, data display and draw conclusions. Research findings show (1) children's cognitive development is developed through several methods, such as playing, playing arithmetic, learning while playing with gometry, conducting science experiments and various methods that are creatively packaged by the teacher. (2) the cognitive development of children in Ibnu Qoyyim's kindergarten develops, seen from the child's observation sheet, 7 out of 8 cognitive development with satisfactory value. (3) teacher creativity and teacher methods are very important influences in the development of cognitive programs in Ibn Qoyyim Kindergarten. The obstacle in children's cognitive development is that children rarely attend school.

 


Keywords


Development, cognitive, methods, play

Full Text:

PDF

References


Ahmad Susanto, Perkembangan Anak Usia Dini Pengantar dalam Berbagai Aspeknya, (Jakarta:Kencana Prenadamedia Group, cetakan ke 3, 2014).

Ahmad susanto, perkembangan anak usia dini pengantar dalam berbagai aspeknya, Jakarta: Kencana, 2011.

Asrul, Strategi Pendidikan Anak Usia Dini,(Medan:Perdana Publishing, Cetakan pertama, 2016).

Asrul, Strategi Pendidikan Anak Usia Dini,(Medan:Perdana Publishing, Cetakan pertama, 2016).

Imam Bukhari, Kitab Shahih Buhari, Bab al-Jana’iz, bab ma qila aulad al-musyrikin, Juz. 5, h. 181, No. 1296.

Imas Kurniangsih,( 2016), Ragam Pengembangan Model Pembelajaran, Jakarta: Kata Pena.

Khadijah, (2016), Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini, Medan: Perdana Publishing.

Khadijah, Pengembangan Kognitif Anak Usia Dini Teori dan Pegembangannya, (Medan:Perdana Publishing, Cetakan kedua, 2017).

Lexy J. Moleong, Metodologi Penelitian Kualitatif, Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2010

M. Quraissh Shihab, (2002), Tafsir Al-Qur’an, Jakarta: Lentera Hati.

Maisarah (2018). Matematika dan Sains Anak Usia Dini. Medan: Akasha Sakti.

Masganti, sitorus, (2015), Psikologi Perkembangan Anak Usia Dini, Medan: Perdana Publishing.

Menteri Pendidikan (2009). Peraturan Mendiknas No. 58 Tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional.

Menteri Pendidikan dan Kebudayaan (2014). Peraturan menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 137 Tahun 2014 Tentang Standar nasional Pendidikan Anak Usia Dini, Jakarta: Menteri Pendidikan dan Kebudayaan RI.

Menteri Pendidikan Nasional (2009). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Nomor 58 Tahun 2009 Tentang Standar Pendidikan Anak Usia Dini. Jakarta: Menteri Pendidikan Nasional.

Mohd. Surya. Psikologi Pembelajaran dan pengajaran. Bandung: Yayasan Bhakti Winajaya. 2003.

Muhammad Fadillah & Lilif Mualifatu Khorida. Pendidikan Karakter Anak Usia Dini. Yogyakarta: Pustaka Hidayah. 2013

Nasution, Metode Research (penelitian ilmiah), Jakarta: Bumi Aksara, 2003.

Nur Ahmadi Bi Rahmani, Metodologi Penelitian Ekonomi, Medan: FEBI UIN-SU PRESS.

Nur Indriantoro dan Bambang Supomo, Metodologi Penelitian Bisnis Untuk Akutansi dan Manajemen, Yogyakarta: BPFE, 2002.

Nurul Zuriah, Metodologi Penelitian Sosial Dan Pendidikan, Jakarta: PT. Bumi Aksara, 2006.

Nurussakinah Daulay, Psikologi Pendidikan dan Permasalahan Umum Peserta Didik, (Medan:Perdana Publishing, cetakan pertama, 22019).

Ratna Wilis Dahar, Theories Belajar dan Pembelajaran, Jakarta: Erlangga, 2011.

Riyanto Yatim. Paradigma Pembelajaran. Jakarta: Prenada Media Group. 2009.

Rusydi Ananda (2016). inovasi Pendidikan, Medan:CV. Widya Puspita.

Sermal Pohan, (Editor: Asrul dan Ahmad Syukri Sitorus), (2016). Strategi Pendidikan Anak Usia Dini Dalam Membina Sumber Daya Manusia Berkarakter, Medan: Perdana Publishing.

Soenarjo, (2003), Al Qur’an dan Terjemah, Jakarta: Departemen Agama RI.

Sugiono, Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D, Bandung: Alfabeta, 2014

Sugiono, Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D, Bandung: Alfabeta

Wina Sanjaya. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan. Jakarta: Prenada Media Group. 2010.

Wina Sanjaya. Strategi Pembelajaran Berorientasi Standar Proses Pendidikan.

Yudrik Jahja. psikologi perkembangan. Jakarta: Prenada Media Group. 2011.




DOI: 10.24235/awlady.v6i1.5620

Article Metrics

Abstract view : 104 times
PDF - 53 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Awlady: Jurnal Pendidikan Anak, Indexed By:

50  

25

 

 

 

 

 

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.