ANALISIS PENGETAHUAN KONTEN PEDAGOGIK GURU MATEMATIKA DAN PENGARUHNYA TERHADAP MOTIVASI BELAJAR SISWA (STUDI KASUS SMP PLUS YAKPI SUSUKAN)

Mualifah Alifah(1*), Toheri Toheri(2), Darwan Darwan(3),


(1) Mahasiswa IAIN Syekhnurjati Cirebon
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the pedagogical  conten knowledge in the classroom VII SMP Plus YAKPI Susukan and the effect on student learning motivation. Pedagogical conten knowledge play a very important role in student learning motivation, especially in mathematics.This study used a mixed method and the sample cluster random sampling. Data collection was taken using tests, quwstionnaires, and interviews. The results of the deskriptive analysis for conten knowledge of mathematic teacher ware as 100%, The results of the deskriptive analysis for pedagogical knowledge of mathematic teacher ware as 43,91%. Researcher suggestions for teachers so that the learning runs effectiveely, the teacher is expected to pay attention to pedagogical knowledge and balance with the knowledge of mathematical content, not just conveying material in class but also must pay attention to mathods and techniques so that the learning process is more optimal

.

Keywords: Ability, Interest, Spirit,Teaching  Kowledge

 


Keywords


Ability, Interest, Spirit,Teaching Kowledge

Full Text:

PDF

References


Agustiani, R. (2015). Profil Pengetahuan Pedagogik - Konten Mahasiswa Calon Guru Matematika dalam Melaksanakan Pembelajaran dengan Pendekatan PMRI. Jurnal Pendidikan Matematika JPM RAFA, Vol. 1, No, 288–305.

Alamsyah, T. Pa., Syachruroji, A., & Jamaludin, U. (2018). Analisis Pedagogical Content Knowledge (PCK) Mahasiswa PGSD Peserta Program Pengalaman Lapangan Kependidikan (PPLK) Universitas Sultan Ageng Tirtayasa. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, III.

Darwan, & Maria Ulfa, M. S. (2015). Perbedaan Minat Belajar Siswa antara yang Menggunakan Alat Peraga dengan yang tidak Menggunakan Alat Peraga Pada Mata Pelajaran Matematika di MTs Al- Washliyah Kecamatan Talun Kabupaten Cirebon. Jurnal Pendidikan Matematika, 77–89.

Fitriyah, Cahyono Putro, S., & Widiyaningtyas, T. (2018). Hubungan Pengetahuan Pedagogik Mahasiswa dan Keteladanan Guru Saat Kajian Praktik Lapangan dengan Persepsi Berkarir Sebagai Guru bagi Mahasiswa Podi S1 PTI FT UM. Jurnal Pendidikan, 3, 74–79. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.26740/jp.v3n2.p74-79

Haqq, A. . (2017). Analisis Afeksi Siswa Pada Pembelajaran Matematika dengan Menggunakan Model hallange BAsed Learning. Procediamath.

Inayah, R., Martono, T., & Sawiji, H. (2013). Pengaruh Kompetensi Guru, Motivasi Belajar Siswa, dan Fasilitas Belajar Terhadap Prestasi Belajar Mata Pelajaran Ekonomi Pada Siswa Kelas XII IPS SMA Negeri 1 Lasem Jawa Tengah Tahun Pelajaran 2011/2012. Pendidikan Insan Mandiri, 1. No 1, 1–12.

Indrawati, & Sutarto. (2016). Studi Pedagogical Content Knowledge (Pengetahuan Konten Pedagogik) Mahasiswa Calon Guru Fisika.

Irwantoro, N., & Suryana, Y. (2016). Kompetensi Pedagogik (1st ed.). Surabaya: Genta Groupn Production.

Juwitasari, T. V. (2015). Pengaruh Kompetensi Profesional Guru Terhadap Motivasi Belajar Matematika Siswa (studi kasus di MTs Terpadu Tunas Cendekia Ciwaringin Cirebon). IAIN Syekh Nurjati Cirebon.

Kompri. (2015). Motivasi Pembelajaran Perspektif Guru dan Siswa. (A. Kamsyach, Ed.). Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Ma’rufi, & Ilyas, M. (2018). Tinjauan Teoritis Tentang Pengembangan Pedagogical Content Knowledge Guru Melalui Lesson Study. Pedagogy.

Mulbar, U., Alimuddin, Minggi, I., & Zaki, A. (2018). Peningkatan Mutu Proses Pembelajaran Melalui Pelatihan Pedagogik Content Knowledge (PCK). Proseding Seminar Nasional Lembaga Pengabdian Kepada Masyarakat.

Mulyasa, E. (2008). Standar Kompetensi dan Sertifikasi Guru. (Mukhlis, Ed.) (Ketiga). Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.

Pradja, N. S., & Latif, H. (2018). Pengaruh Penggunaan Media Bagan Tangga Satuan Panjang Terhadap Motivasi Belajar dan Implikasinya Terhadap Hasil Belajar Siswa (Studi Quasi Eksperimen pada Siswa Kelas IV Mata Pelajaran Matematika di SD Negeri Winduhaji). Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 15.

Purwoko, R. Y. (2017). Analisis Kemampuan Content Knowledge Mahasiswa Calon Guru Matematika Pada Praktek Pembelajaran Mikro. Jurnal Pendidikan Surya Edukasi (JPSE), Vol. 3, No.

Rifma. (2016). Optimasi Penbinaan Kompetenssi Pedagogik Guru Dilengkapi Model Pembinaan Kompetensi Pedagogik Guru (1st ed.). Jakarta: Kencana.

Sadirman. (2012). Interaksi dan Motivasi Belajar-Mengajar. JAkarta: PT Raja Grafindo Persada.

Supriyanto, R. (2018). Profil Peran MGMP Matematika dalam Pengembangan Kompetensi Pedagogik Guru, Motivasi dan Karakter Siswa SMP Negri di Kota Cirebon. IAIN Syekh Nurjati Cirebon.

Toheri, & Aziz, A. (2012). Pengaruh Penggunaan Media Belajar Audio Visual terhadap HAsil Belajar Siswa Mata Pelajaran Matematika Pada Pembahasan Dimensi Tiga. Jurnal Pendidikan Matematika, 48–54.

Uno, H. B. (2013). Teori Motivasi dan Pengukurannya. (Junwinanto, Ed.) (1st ed.). Jakarta: Bumi Aksara.

Widiyastuti, E. (2016). Analisis Pedagogical Content Knowledge Guru, Literasi Matematika, dan Karakter Peserta Didik.

Wulandari, M. (2018). Pengembangan Model Pelatihan Pedagogical Content Knowledge (PCK) dalam Meningkatkan Kompetensi Profesional dan Kompetensi Pedagogik Guru Matematika SMP. Jurnal Manajemen Pendidikan, Vol. 5, No, 177–1889.




DOI: 10.24235/eduma.v8i1.4580

Article Metrics

Abstract view : 162 times
PDF - 81 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2019 Mualifah Alifah, Toheri Toheri, Darwan Darwan

View My Stats
 

 

Creative Commons License
EduMa: Mathematics Education Learning and Teaching by https://syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/eduma/index is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.