The Effectiveness of Problem-Based Learning Assisted by Powtoon Media on the Activeness and Learning Outcomes of Pancasila Education in 4th-Grade Elementary School Students
(1) Universitas Negeri Semarang
(2) Universitas Negeri Semarang
(3) Universiti Pendidikan Sultan Idris
(*) Corresponding Author
Abstract
Abstract
Low learning outcomes and student engagement result from ineffective learning models and media in actively involving students. This study analyzes the effectiveness of the problem-based learning (PBL) model combined with Powtoon media in enhancing student participation and learning outcomes. A quantitative method with a quasi-experimental design was used, involving 4th-grade elementary students divided into an experimental class (IV A, 33 students) and a control class (IV B, 30 students) using a conventional model. Engagement data were collected through observation, and learning outcomes were assessed via evaluation tests. Data analysis used SPSS 26 with normality, homogeneity, t-test, N-Gain, and engagement score tests. The results showed a significant t-test value of 0.000 < 0.05, indicating a significant difference in engagement and learning outcomes between the two groups. The N-Gain percentage was 61% (moderately effective) in the experimental class and 43% (less effective) in the control class. The highest engagement category in the experimental class was visual activities (87.87%), while in the control class, it was mental activities. These findings demonstrate that the PBL model combined with Powtoon media effectively enhances student engagement and learning outcomes.
Keywords: problem-based learning, Powtoon media, activeness, and learning outcomes.
Abstrak
Rendahnya capaian pembelajaran dan keterlibatan siswa disebabkan oleh model dan media pembelajaran yang kurang efektif dalam melibatkan siswa secara aktif. Penelitian ini menganalisis efektivitas model pembelajaran berbasis masalah (PBL) yang dipadukan dengan media Powtoon dalam meningkatkan partisipasi dan capaian pembelajaran siswa. Metode kuantitatif dengan desain quasi eksperimen digunakan, melibatkan siswa SD kelas 4 yang dibagi menjadi kelas eksperimen (IV A, 33 siswa) dan kelas kontrol (IV B, 30 siswa) dengan menggunakan model konvensional. Data keterlibatan dikumpulkan melalui observasi, dan capaian pembelajaran dinilai melalui tes evaluasi. Analisis data menggunakan SPSS 26 dengan uji normalitas, homogenitas, uji-t, N-Gain, dan skor keterlibatan. Hasil penelitian menunjukkan nilai uji-t signifikan sebesar 0,000 < 0,05, yang menunjukkan adanya perbedaan yang signifikan dalam keterlibatan dan capaian pembelajaran antara kedua kelompok. Persentase N-Gain sebesar 61% (cukup efektif) pada kelas eksperimen dan 43% (kurang efektif) pada kelas kontrol. Kategori keterlibatan tertinggi pada kelas eksperimen adalah aktivitas visual (87,87%), sedangkan pada kelas kontrol adalah aktivitas mental. Temuan ini menunjukkan bahwa model PBL yang dikombinasikan dengan media Powtoon efektif meningkatkan keterlibatan dan hasil belajar siswa.
Kata kunci: pembelajaran berbasis masalah, media Powtoon, keaktifan, dan hasil belajar.
References
Alonemarera, A. S. (2024). Video Pembelajaran Berbasis Powtoon: Pengaruh Media terhadap Kemandirian Belajar Biologi Siswa. Spizaetus: Jurnal Biologi dan Pendidikan Biologi, 5(1), 154. https://doi.org/10.55241/spibio.v5i1.363
Abdurahman, A., Nelly, N., Suharto, S., Retnoningsih, R., Andrini, V. S., Arsiwie, S. R., ... & Yunus, M. (2024). Buku Ajar Teori Pembelajaran. PT. Sonpedia Publishing Indonesia.
Andriani, A., Ayu Saputri, D., Hopipah, R., & Puspa Dewi, T. (2024). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SDN 63/X Nibung Putih. Journal on Teacher Education, 5(3), 215–222. https://doi.org/10.31004/jote.v5i3.23657
Angul, M. V. W. (2024). Implementasi Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Meningkatkan Rasa Nasionalisme Siswa SMP Negeri 22 Samarinda. Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Psikologi, 1(2), 164-175.
Ansori, Hendriana, H., Westhisi, S. M., Rukanda, N., & Alam, S. K. (2024). Workshop Pembelajaran Inovatif untuk Peningkatan Kualitas Pembelajaran di Kecamatan Cidaun Kabupaten Cianjur. Pendidikan Masyarkat Dan Pengabdian, 04(1), 57–66.
Arib, M. F., Rahayu, M. S., Sidorj, R. A., & Afgani, M. W. (2024). Experimental Research Dalam Penelitian Pendidikan. Innovative: Journal of Social Science Research, 4(1), 5497–5511. https://j-innovative.org/index.php/Innovative/article/view/8468
Armiati, A., Nurhafizah, N., Hidayat, M., & Rahmidani, R. (2024). The Effects of Problem Based Learning (PBL) assisted by the Powtoon Application to Improve Students' Learning Outcomes. Journal of Education, Teaching and Learning, 9(1), 7-13.
Astuti, W., Arifah, S., & Nurhamami, S. S. (2023). Penerapan Model Problem Based Learning Berbantuan Media Power Point untuk Meningkatkan Hasil Belajar PKn pada Siswa Kelas V SDN Wonokusumo VI/45. Journal on Education, 5(2), 3114-3119.
Awalia, I., Pamungkas, A. S., & Alamsyah, T. P. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Animasi Powtoon pada Mata Pelajaran Matematika di Kelas IV SD. Kreano, Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(1), 49–56. https://doi.org/10.15294/kreano.v10i1.18534
Care, E., Kim, H., Vista, A., & Anderson, K. (2018). Education system alignment for 21st century skills Focus on assessment Optimizing Assessment For All 1 Education system alignment for 21st century skills: Focus on assessment.
Chastanti, I., Layyinnati, I., Srimulat, F. E., Fiqri, C. I., Syafriyeti, R., Afriani, D. T., Ernawati, E., & Jannah, N. (2017). Inovasi Pembelajarana dan Pendidikan Teknologi untuk Peningkatan Kualitas Pendidikan. In Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952. http://repo.iain-tulungagung.ac.id/5510/5/BAB 2.pdf
Dakabesi, D., & Luoise, I. S. Y. (2019). The effectiveness of problem-based learning model to increase the students’ critical thinking skills. Journal of Education and Learning (EduLearn), 13(4), 543–549. https://doi.org/10.11591/edulearn.v13i4.12940
Dany, A., Rifan, H., & Suryandari, M. (2024). Peran Media Pembelajaran dalam Konteks Pendidikan Modern. Cendekia Pendidikan, 4(1), 91–100. https://doi.org/10.9644/sindoro.v4i1.2933
Dian Rahayu, A., & Hadikusuma Ramadan, Z. (2024). Efektivitas Metode Dasar Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Pancasila. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 216–229. https://doi.org/10.37985/murhum.v5i1.517
Fadilah, A., Nurzakiyah, K. R., Kanya, N. A., Hidayat, S. P., & Setiawan, U. (2023). Pengertian Media, Tujuan, Fungsi, Manfaat dan Urgensi Media Pembelajaran. Journal of Student Research (JSR), 1(2), 1–17.
Handayani, A., & Koeswanti, H. D. (2021). Meta-Analisis Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif. Jurnal Basicedu, 5(3), 1349–1355. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i3.924
Harokah, S., Wibowo, S. E., Sudigdo, A., Yudianto, A., & Wulansari, I. Y. (2024). The effectiveness of problem-based learning methods in improving prospective elementary school teachers' critical thinking skills. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 11(1), 74-85. http://dx.doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v11i1.14104
Hasan, M., Milawati, Darodjat, Khairani, H., & Tahrim, T. (2021). Media Pembelajaran. In Tahta Media Group.
Hibatullah Anbiya, D. (2023). Cendikia pendidikan. Cendekia Pendidikan, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.9644/scp.v1i1.332
Imawati, S., Meliyana, D., Yusuf, N., & Santoso, G. (2022). Pengaruh Model Pembelajaran Flipped Classroom Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Edukasi: Jurnal Penelitian dan Artikel Pendidikan, 14(2), 111–120. https://doi.org/10.31603/edukasi.v14i2.8060
Jensen, A. A., Ravn, O., & Stentoft, D. (2019). Innovation and Change in Professional Education: Interdisciplinarity and Problem-Based Learning in Higher Education Research and Perspectives from Aalborg University. Springer Nature Switzerland AG.
Junaedi, I. (2019). Proses pembelajaran yang efektif. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 3(2), 19–25.
Kamdani, K., Ramadan, M. D., & Azis, M. A. (2025). Pancasila sebagai Paradigma Kehidupan dalam Bermasyarakat Bernegara. Jurnal Kajian dan Penelitian Umum, 3(1), 274-284.
Kurniawati, A. (2022). Problematika Aktivitas Pendidikan Jasmani dan Olahraga Dimasa Pandemi. Cahaya Smart Nusantara.
Langitasari, I., Rogayah, T., & Solfarina, S. (2021). Problem Based Learning (Pbl) Pada Topik Struktur Atom : Keaktifan, Kreativitas Dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 15(2), 2813–2823. https://doi.org/10.15294/jipk.v15i2.24866
Muhibbin, A., & Sumarjoko, B. (2016). Model pembelajaran Pendidikan Kewarganegaraan berbasis isu-isu kontroversial di media massa untuk meningkatkan sikap demokrasi mahasiswa dan implikasinya bagi masyarakat madani. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 26(1), 1-10.
Noor, H., Roshayanti, F., & Wakhyudin, H. (2023). Penggunaan Model PBL untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Simbol dan Nilai-Nilai Pancasila di SDN Sendangmulyo 02 Semarang. Journal on Education, 06(01), 4120–4127.
Pertiwi, A. D., Nurfatimah, S. A., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Implementasi Nilai Pendidikan Karakter dalam Mata Pelajaran PKn di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 4331–4340. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1565
Polii, D. J., & Polii, M. (2022). Manajemen Pendidikan Agama Kristen dalam Ketahanan Keluarga. EDULEAD: Journal of Christian Education and Leadership, 3(1), 117–132. https://doi.org/10.47530/edulead.v3i1.99
Pradana, G. Y., Anam, R. S., Mariana, N., & Yunianika, I. T. (2024). The influence of problem-based learning model assisted by interactive multimedia Google Sites on critical and creative thinking skills in elementary school. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 11(2), 320-336. http://dx.doi.org/10.24235/al.ibtida.snj.v11i2.18281
Prasetyowati, L. D., Akbar, F. M., Utami, J. F., & Putri, S. F. (2023, December). Analisis Penerapan Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X Di MAN 1 Bojonegoro. In Prosiding National Seminar on Accounting, Finance, and Economics (NSAFE) (Vol. 3, No. 4).
Ramadhani, T., Koryati, D., & . D. (2016). Analisis Model dan Media Pembelajaran yang digunakan oleh Guru pada Mata Pelajaran Ekonomi di SMA se-Kecamatan Inderalaya. Jurnal PROFIT Kajian Pendidikan Ekonomi dan Ilmu Ekonomi, 2(1), 34–45.
Salam, R. (2021). Implementation of Pancasila Values in the New Order Era and Post-Reformation. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 4(2), 3177–3185. https://doi.org/10.33258/birci.v4i2.2050
Setiawan, M. D. D., Zahra, S., Darmawan, I. T., Putra, R., & Antoni, H. (2025). Peran Pendidikan Pancasila dalam Menanamkan Nilai-Nilai Kebangsaan dan Mengatasi Dekadensi Moral di Kalangan Generasi-Z pada Era Digital. Journal of Student Research, 3(1), 233-244.
Sholekah, F. F. (2020). Pendidikan Karakter dalam Kurikulum 2013. Childhood Education : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 1–6. https://doi.org/10.53515/cji.2020.1.1.1-6
Silmi, B., Fariyatul Fahyuni, E., & Puji Astutik, A. (2022). Analisis Penerapan Model Problem Based Learning Terhadap Hasil Belajar PAI Siswa Sekolah Dasar. AL-MUADDIB: Jurnal Kajian Ilmu Kependidikan, 4(2), 135–146. https://doi.org/10.46773/muaddib.v4i2.370
Syifa, U. Z., Wahyudin, H., Huda, C., Dasar, S., & Pandeanlamper, N. (2023). Analisis Karakter Tanggungjawab Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning Siswa Kelas V SDN Pandeanlamper 04. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3, 4824–4835.
Uliyandari, M., Emilia Candrawati, Anna Ayu Herawati, & Nurlia Latipah. (2021). Problem-Based Learning To Improve Concept Understanding and Critical Thinking Ability of Science Education Undergraduate Students. IJORER : International Journal of Recent Educational Research, 2(1), 65–72. https://doi.org/10.46245/ijorer.v2i1.56
Widyasari, D., Miyono, N., & Saputro, S. A. (2024). Peningkatan hasil belajar melalui model pembelajaran problem based learning. Jurnal Inovasi, Evaluasi dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(1), 61-67.
Wulandari, A. P., Salsabila, A. A., Cahyani, K., Nurazizah, T. S., & Ulfiah, Z. (2023). Pentingnya Media Pembelajaran dalam Proses Belajar Mengajar. Journal on Education, 5(2), 3928–3936. https://doi.org/10.31004/joe.v5i2.1074
DOI: 10.24235/al.ibtida.snj.v12i1.19688
Article Metrics
Abstract view : 0 timesRefbacks
- There are currently no refbacks.
Copyright (c) 2025 Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI Indexed by:
Editorial Office:
FITK Building, 5th Floor, Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, UIN Siber Syekh Nurjati Cirebon. Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132. Phone. 0231-481264, Fax. 0231-489926, Email: alibtida@syekhnurjati.ac.id
Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.