The Effectiveness of Photo Story in Multiliteracies Learning Towards Narrative Writing Skills of Fifth Grade Elementary School Students

Budi Febriyanto(1*), Ari Yanto(2),


(1) Universitas Majalengka
(2) Universitas Majalengka
(*) Corresponding Author

Abstract


Abstract

This research is motivated by the low writing skill of students, especially in writing narratives. The purpose of this research is to determine the effectiveness of photo story media usage in multi-literacies learning model towards narrative writing skills of the fifth grade of elementary school. The research approach is quantitative with a quasi-experimental method by using a nonequivalent control groups design (ncgd) research design, with the experimental class using photo story media in a multi-literacies learning model and the control class using conventional learning. The population was the fifth grade students of Majalengka District. The research sample consisted of 60 students for experimental class and 60 students for control class. The data collection techniques used are tests, observations, and documentation, by  using statistical data for data analysis. The results showed that there were differences narrative writing skills in the experimental class and the control class. The average of pre-test experimental class reached 57.53 and 75.33 for post-test and the n-gain value was 0.428 in the medium category. While the control class reached 57.40 for pre-test and the 67.1 for post-test and n-gain value of 0.237 is categorized as low level. It indicates that the used of photo story media in multiliteracies learning models is more effective in improving narrative writing skills of the fifth-grade elementary school students compared to conventional learning.

Keywordsmultiliteracies learning, narrative writing skills, photo story media.


 Abstrak

Penelitian ini dilatarbelakangi oleh rendahnya keterampilan menulis siswa, terutama dalam menulis narasi. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menentukan efektivitas penggunaan media cerita foto dalam model pembelajaran multiliterasi terhadap keterampilan menulis narasi di kelas lima sekolah dasar. Pendekatan penelitian yang digunakan adalah penelitian kuantitatif dengan metode kuasi eksperimen menggunakan desain penelitian nonequivalent control groups (ncgd), dengan kelas eksperimen menggunakan media photo story dalam model pembelajaran multiliterasi dan kelas kontrol menggunakan pembelajaran konvensional. Populasi dalam penelitian ini adalah siswa kelas V dari Kabupaten Majalengka. Sampel penelitian terdiri dari 60 siswa kelas eksperimen dan 60 siswa kelas kontrol. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah tes, observasi, dan dokumentasi, dengan analisis data menggunakan analisis data statistik. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ada perbedaan keterampilan menulis narasi di kelas eksperimen dan kelas kontrol. Keterampilan menulis narasi di kelas eksperimen rata-rata nilai pre-test mencapai 57,53 dan post-test mencapai 75,33 dengan nilai n-gain adalah 0,428 dalam kategori sedang. Sedangkan di kelas kontrol, rata-rata nilai pre-test mencapai 57,40 dan post-test 67,1 dengan nilai n gain 0,237 dikategorikan rendah. Hal ini menunjukkan bahwa penggunaan media cerita foto dalam model pembelajaran multiliterasi lebih efektif dalam meningkatkan keterampilan menulis narasi siswa sekolah dasar kelas lima dibandingkan dengan pembelajaran konvensional.

Kata kunci: pembelajaran multiliterasi, keterampilan menulis narasi, media foto cerita.


Full Text:

PDF

References


Abidin, Y. (2013). Pembelajaran bahasa berbasis pendidikan karakter. Bandung: Refika Aditama.

Abidin, Y. (2015). Pembelajaran Multiliterasi: Sebuah Jawaban atas Tantangan Pendidikan Abad Ke-21 dalam Konteks Keindonesiaan. Bandung: Refika Aditama.

Abidin, Y. (2017). Pembelajaran Literasi Strategi Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematika, Sains, Membaca dan Menulis. Jakarta: Bumi Aksara.

Abidin, Y., Mulyati, T., & Yunansah, H. (2017). Developing Literacy Learning Model Based On Multi Literacy, Integrated, And Differentiated Concept At Primary School. Jurnal Cakrawala Pendidikan, XXXVI(2), 156–166.

Bagiya, K. S. (2014). Penerapan Media Photo Story Dalam Peningkatan Keterampilan Menulis NAskah Drama Pada Siswa Kelas XI IPS SMA Negeri 1 Buluspesantren Tahun Pelajaran 2013/2014. Jurnal Surya Bahtera, 3(25), 1–8.

Bascos-ocampo, R., & Abayo-rillo, A. L. J. (2016). Effectiveness of Audio- Visual Teaching on the Writing Performance of Grade 8 Students. International Journal of Novel Research in Education and Learning, 3(5), 12–19.

Bradbury, K. S. (2014). Teaching Writing in the Context of a National Digital Literacy Narrative. Computers and Composition, 32, 54–70. https://doi.org/10.1016/j.compcom.2014.04.003

Bungin, B. (2011). Metodologi penelitian kuantitatif. Jakarta: Kencana.

Citrawati, T., Supriyanto, T., & Suminar, T. (2018). Developing Photonovella Adventure Media to Improve Primary Students Storytelling of Place Where I Live Theme. 7(2), 129–136.

Creswell, J. W. (2014). Research Design, Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Daryanto. (2013). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media.

Febriyanto, B., & Yanto, A. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Multilierasi Informasi Untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Jual Beli. Jurnal Iqra’ Kajian Ilmu Pendidikan, 4(1), 42–55.

Ginanjar, A. Y., & Widayanti, W. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Multiliterasi Untuk Meningkatkan Kemampuan Literasi Matematis Siswa Di SD/MI. Primary: Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, 10(2), 117–124.

Hidayat, M. F., Arumsari, R. Y., Kreatif, F. I., Telkom, U., Story, P., & Lintas, L. (2017). Perancangan Buku Photo Story. E-Proceeding of Art & Design, 4(3), 596–603.

Idris, A. O. (2015). The Effects of Audio-Visual Materials in the Teaching and Learning of the Speaking Skill in Junior Secondary Schools. International Journal of Social Science and Humanities Research, 3(3), 50–58.

Krisbiono, A. D., Supriyanto, T., & Rustono. (2016). Keefektifan Penggunaan Model Sinektik Dan Model Simulasi Dalam Pembelajaran Menulis Teks Drama Berdasarkan Gaya Belajar Pada Peserta Didik Kelas Xi Sma. Seloka: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 4(2), 125–130.

Mahyudin, R., Sukma, E., Desyandri, & Mansur. (2017). Peningkatan Keterampilan Menulis Narasi Dengan Media Gambar Animasi Di Kelas IV SD. Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 1(1), 12–28.

Maufur, S. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Gambar Sketsa Terhadap Hasil Belajar Menulis Karangan Deskripsi Siswa Kelas V MIN Kota Cirebon. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 3(2), 241-252.

Meiroza, H. T., & Guslinda. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Think Talk Write Terhadap Keterampilan Menulis Karangan Narasi Siswa Kelas V SD Negeri 161 Pekanbaru. Jurnal Pajar (Pendidikan Dan Pengajaran), 3(4), 923–933.

Navehebrahim, M. (2011). Multiliteracies Approach to Empower Learning and Teaching Engagement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 29, 863–868.

Nopilda, L., & Kristiawan, M. (2018). Gerakan Literasi Sekolah Berbasis Pembelajaran Multiliterasi Sebuah Paradigma Pendidikan Abad Ke- 21. JMKSP: Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan, 3(2), 216–231.

Pakpahan, R. (2019). Meningkatkan Kemampuan Menulis Karangan Narasi Melalui Media Visual Siswa Kelas IXE SMP Negeri 25 Kota Jambi Tahun Ajaran 2017/2018. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 19(2), 301–308.

Puteh-behak, F., & Ismail, I. R. (2018). Multiliteracies Project Approach : Dated or a Worthy Learning Tool ? GEMA Online® Journal of Language Studies, 18(May), 312–334.

Robbi’atna, L., & Subrata, H. (2019). Efektivitas Penggunaan Media Kartu Bergambar Pada Keterampilan Menulis Narasi Siswa Kelas V Sdn Kebraon 1 / 436 Surabaya. JPGSD, 7(1), 2515–2524.

Ruseffendi, E. T. (2006). Dasar-dasar penelitian pendidikan dan bidang non eksakta lainnya. Semarang: IKIP Press.

Sailo, I. (2017). Peningkatan Keterampilan Menulis Karangan Narasi Menggunakan Model Contextual Teaching And Learning Siswa Kelas IV. Jurnal Basic Education, 6(5), 501–507.

Siddik, M. (2018). Peningkata Pembelajaran Menulis Karangan Narasi. Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 27(1), 39–48.

Sulak, E. (2018). Investigation of Writing Habits of Primary. International Electronic Journal Of Elementary Education, 10(4), 497–504.

Suniyah, Rohmadi, M., & Sulistiyo, E. T. (2018). Implementasi Strategi Pembelajaran Menulis Berbasis Multiple Intelligences. Jurnal Sekolah Dasar: Kajian Teori Dan Praktik Pendidikan, 1(November), 174–182.

Susilo, S. V., & Ramdiati, T. (2019). Penerapan Model Multiliterasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Karangan Persuasi Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Sekolah Dasar. Jurnal Cakrawala Pendas, 5(1), 24–31.

Sutarna, N. (2016). Penerapan Mengarang Terbimbing Model Kwl ( Know , Want , Learned ) Untuk Meningkatkan. Profesi Pendidikan Dasar, 3(2), 112–121.

Wulandari, H., Riyanto, Y., & Subroto, W. T. (2018). Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Teams Games Tournament Dengan Media Photo Story Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SDN Glagahombo 2 Sleman. Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 4(2), 704–714.

Yafi, M. A., Santoso, A., & Mudiono, A. (2017). Peningkatan Keterampilan Menulis Narasi Melalui Penerapan Model Stad Berbantu Media Gambar Seri Pada Siswa SD. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 2(11), 1504–1508.




DOI: 10.24235/al.ibtida.snj.v6i2.4943

Article Metrics

Abstract view : 197 times
PDF - 62 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

AL IBTIDA Journal Indexed By:

        

 

  

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

View My Stats

 

Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI Published by Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon In Collaboration with Perkumpulan Dosen Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah (PD PGMI) Indonesia.

Editorial Office:

FITK Building, 5th Floor, Department of Madrasah Ibtidaiyah Teacher Education, Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, IAIN Syekh Nurjati Cirebon.  Perjuangan Street of Sunyaragi, Cirebon City, West Java, Indonesia 45132 Phone. 0231-481264, Fax. 0231-489926, Email: alibtida@syekhnurjati.ac.id/ alibtida2@gmail.com