Pengembangan Bahan Ajar Teks Fabel dan Cerpen Berorientasi Soft Skill

Emah Khuzaemah(1*), Hikmah Uswatun Ummi(2),


(1) IAIN Syekh Nurjati, Cirebon
(2) IAIN Syekh Nurjati, Cirebon
(*) Corresponding Author

Abstract


The low level of soft skills among employees, many complained by various companies and agencies. This study aims to develop fable and short story text teaching materials oriented to soft skills. Based on the results of the identification of 91% of informants agree that there are a fable and short story teaching materials that are oriented towards soft skills. Teaching materials developed titled Mari Menulis Fabel yang Inspiratif. Activities carried out include: develop your imagination, determine ideas and themes, draw characters and characters, arrange events and develop stories, complete stories meaningfully, and develop your inspiration.

 

Masih rendahnya soft skill di kalangan karyawan, banyak dikeluhkan oleh berbagai perusahaan dan instansi. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan bahan ajar teks fabel dan cerpen berorientasi soft skill. Berdasarkan hasil identifikasi 91% informan setuju adanya bahan ajar fabel dan cerpen yang berorientasi soft skill. Bahan ajar yang dikembangkan berjudul Mari Menulis Fabel yang Inspiratif. Kegiatan yang dilakukan, meliputi: kembangkan imajinasimu, tentukan ide dan tema, gambarkan tokoh dan karakternya, rangkai peristiwa dan kembangkan cerita, selesaikan cerita dengan penuh makna, dan kembangkan inspirasimu.


Keywords


fabel; Indonesian; short story; soft skills; text book

Full Text:

PDF

References


Aly, A. (2017). Pengembangan Pembelajaran Karakter Berbasis Soft Skills di Perguruan Tinggi. Ishraqi, 1(1), 40–51.

Bermawi, Y., & Fauziah, T. (2016). Penerapan Pendekatan Saintifik dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar Aceh Besar. Jurnal Pesona Dasar, 2(4), 63–71.

Buana. (2014). Meningkatkan Interpersonal Skills Siswa SMP pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial Melalui Pembelajaran Kooperatif. Jurnal Teknologi Pendidikan, 16(3), 169–183.

Chickering, A. W., & Gamson, Z. F. (1987). Seven Principles for Good Practice in Undergraduate Education. Washington: Center News.

Choudary, D. V., & Ponnuru, M. (2015). The Importance of Soft-Skills Training for MBA Students And Managers. Abhinav International Monthly Refereed Journal of Research in Management &Technology, 4(11), 6–14.

Fitroh, S. F., & Sari, E. D. N. (2015). Dongeng sebagai Media Penanaman Karakter pada Anak Usia Dini. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo, 2(2), 76–149.

Karthi, L. P., & Mahalakshmi, M. S. N. (2014). Softskills Through Elt Classrooms. Research Journal of English Language and Literature, 2(3), 328–331.

Kristanto, M. (2014). Pemanfaatan Cerita Rakyat sebagai Penanaman Etika untuk Membentuk Pendidikan Karakter Bangsa. Mimbar Sekolah Dasar, 1(1), 59–64.

Makruf, S. A. (2017). Urgensi Desain Pembelajaran Berbasis Soft Skill di Perguruan Tinggi. Cendekia, 15(1), 21–35.

Muda, F. R. (2018). Seminar Nasional Administrasi Pendidikan dan Manajemen Pendidikan. In Nilai Pendidikan dalam Cerita Fabel dan Peranannya dalam Pembentukan Karakter Anak Usia Dini. Makasar.

Mustikawati, R. I., Nugroho, M. A., Setyorini, D., Yushita, A. N., & Timur, R. P. (2016). Analisis Kebutuhan Soft Skill dalam Mendukung Karir Alumni Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, XIV(2), 13–20.

Otaya, L. G. (2014). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai. Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 75–94.

Rokhimawan, M. A. (2013). Implementasi Pengembangan Soft Skill Mahasiswa PGMI dalam Pembelajaran Sains di MIN 1 Wonosari yang Bervisi Karakter Bangsa. LITERASI, IV(2), 255–278.

Setiani, F., & Rasto. (2016). Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 1(1), 170–176.

Subandiyah, H. (2015). Pembelajaran Literasi dalam Mata Pelajaran Bahasa Indonesia. Paramasastra, 2(1), 111–123.

Sufairoh. (2016). Pendekatan Saintifik dan Model Pembelajaran K-13. Jurnal Pendidikan Profesional, 5(3), 116–125.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Suryanto, E. (2017). Model Pendidikan Karakter Berbasis Pembelajaran Apresiasi Cerita Rakyat dengan Menggunakan Media Wayang Kecil. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 12(2), 253–265.

Susanti, R. (2013). Penerapan Pendidikan Karakter di Kalangan Mahasiswa. Jurnal At-Ta’lim, 1(6), 480–487.

Sutrisno, & Karjanto, A. (2014). Peningkatan Soft Skill dan Prestasi Belajar Mahasiswa pada Matakuliah Metodologi Penelitian melalui Pembelajaran Model Learning Community. Teknologi Dan Kejuruan, 37(1), 25–38.




DOI: 10.24235/ileal.v4i2.4214

Article Metrics

Abstract view : 299 times
PDF - 167 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Indonesian Language Education and Literature

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ILEaL Indexed by:

 

 

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

Lihat Statistik Jurnal

View MyStat

Gedung Fakultas Ilmu Tarbiyah dan Keguruan, Jurusan Tadris Bahasa Indonesia, IAIN Syekh Nurjati
Jalan Perjuangan By Pass Sunyaragi Cirebon 45132, Telp. 089667890219
Email: literatureindonesian@gmail.com