PERAN WAKIL KEPALA MADRASAH BIDANG KESISWAAN DALAM PEMBINAAN KESISWAAN DI MADRASAH TSANAWIYAH (MTS) NEGERI 6 CIREBON

Sitiu - Sutihatin(1*),


(1) IAIN Cirebon
(*) Corresponding Author

Abstract


ABSTRACT

The progress of a nation’s can be seen from the state of education. Students as the next generation of the nation need to get coaching to develop their knowledge, talents, and interests. This is certainly very good for the progress of the nation of Indonesia. Student development can be done through co-curricular and extracurricular activities. This research aims to determine the result of student coaching by the deputy of the student sector in carrying out his role, especially in developing and implementing a good student coaching program. Informants in this research were deputy of the student sector, students, and coaches or trainers of the extracurricular. This study used qualitative research method. So, to obtain information and data relating to the problem to be studied, researcher conducted observations, interviews, and documentations. The results of student coaching carried out through extracurricular activities can be quite good. Various competitions and championship that were followed, students of the madrasah often won. Even some students can continue their education to the next level through the achievement path, both academic and non-academic achievement.

 

Keywords: The Role of the Deputy of Madrasah, Student Sector, Student Coaching.

 

ABSTRAK

Kemajuan peradaban suatu bangsa dapat dilihat dari keadaan pendidikannya. Siswa sebagai generasi penerus bangsa perlu mendapatkan pembinaan untuk mengembangkan pengetahuan, bakat dan minatnya. Hal ini tentu sangat baik bagi kemajuan bangsa Indonesia. Pembinaan kesiswaan dapat dilakukan melalui kegiatan kokurikuler dan ekstrakurikuler. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui hasil pembinaan kesiswaan oleh Wakil Kepala Madrasah bidang kesiswaan dalam melaksanakan perannya, terutama dalam menyusun dan melaksanakan program pembinaan kesiswaan yang baik. Informan dalam penelitian ini adalah Wakil Kepala Madrasah bidang Kesiswaan, siswa, dan pembina atau pelatih ekstrakurikuler. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif. Jadi, untuk mendapatkan informasi maupun data yang berkaitan dengan masalah yang akan diteliti, peneliti melakukan obsevasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil dari pembinaan kesiswaan yang dilaksanakan melalui kegiatan ekstrakurikuler dapat dikatakan cukup baik. Berbagai perlombaan dan kejuaraan yang diikuti, siswa sering mendapat juara. Bahkan beberapa siswa dapat melanjutkan pendidikan ke jenjang berikutnya melalui jalur prestasi, baik prestasi akademik maupun non akademik.

 

Kata kunci: Peran, Wakil Kepala, bidang Kesiswaan, Pembinaan Kesiswaan.


Full Text:

PDF

References


E. DAFTAR PUSTAKA

Brotosiswoyo, S. (1986). Petunjuk Pelaksanaan Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta. Depdikbud RI.

Dewantoro, H. (2016). TUPOKSI Tugas Pokok dan Fungsi Semua Perangkat Sekolah – Silabus. Dalam https://silabus.org/tupoksi/ diakses pada Senin, 18 Maret 2019 pukul 11.15 WIB.

Hamiseno, W. (1990). Petunjuk Pelaksanaan Proses Belajar Mengajar. Jakarta. Depdikbud RI.

Kompri. (2014). Manajemen Pendidikan 2. Bandung: Alfabeta.

Kurniawan, A. (2017). Metodologi Penelitian Pendidikan. Cirebon: Eduvision.

Kementerian Pendidikan Nasional. (2008). Peraturan Menteri Pendidikan Nasional Republik Indonesia Nomor 39 Tahun 2008 Tentang Pembinaan Kesiswaan. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional.

Nurgiantoro, B. (1988). Dasar-dasar Pengembangan Kurikulum Sekolah. Yogyakarta: BPFE.

Prasetio, B. (2005). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.

Republik Indonesia. (2003). Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional. Jakarta: Kementerian Pendidikan Nasional.

Mulyasa, E. (2012). Manajemen Berbasis Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Setyosari, P. (2016). Metode Penelitian dan Pengembangan. Edisi Keempat. Jakarta: Kencana Prenada Media.

Sutisna, O. (1993). Administrasi Pendidikan. Bandung: Angkasa.




DOI: 10.24235/jiem.v5i1.8896

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Sitiu - Sutihatin

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

JIEM (Journal of Islamic Education Management) indected by: