ANALISIS PENGARUH GAME ONLINE TERHADAP PERILAKU KEAGAMAAN REMAJA

Fauziah Mar'ie(1*), Eni Fariyatul Fahyuni(2),


(1) Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
(2) Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Sidoarjo
(*) Corresponding Author

Abstract


In the current era of technology that is growing rapidly and massively, accompanied by increasingly unlimited use of the internet, also various technological products have emerged. One of that is an online game that has a positive and negative impact on the players. Game online is an online game that is currently in great demand by the world community, and most of the users of this game are teenagers who are still experiencing mental and emotional instability. This phenomenon ultimately has an impact on the behavior of religious adolescents. Religious behavior in adolescents is very important, because this age is the golden age for humans to instill religion from an early age as a foundation for their life in the future. The method in this study uses a qualitative descriptive approach where this method processes data by analyzing the factors related to the object of research. The results of this study indicate that there is an influence between the use of online games  on adolescent religious behavior.

Pada era teknologi saat ini yang berkembang secara massive dan cepat, diiringi dengan penggunaan internet yang semakin tidak terbatas mengakibatkan beragam produk teknologi bermunculan. Salah satunya adalah game online yang memberikan dampak positif dan negatif bagi para pemainnya. Game online yang saat ini sangat diminati oleh masyarakat dunia, dan sebagian besar pengguna game ini adalah para remaja yang masih mengalami ketidakstabilan pemikiran dan emosional. Fenomena ini akhirnya berdampak pada perilaku keagamaan remaja. Perilaku keagamaan pada remaja sangatlah penting, karena pada usia ini adalah usia keemasan bagi manusia untuk menanamkan agama sejak dini sebagai bekal fondasi pegangan hidup kedepannya. Metode pada penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dimana metode ini mengolah data dengan cara menganalisis faktor-faktor yang berkaitan dengan objek penelitian. Adapun hasil penelitian ini menunjukkan bahwa terdapat pengaruh antara penggunaan game online terhadap perilaku keagamaan remaja.

Keywords


mobile legends bang bang, online games, religion, teenage behavior

Full Text:

PDF


DOI: 10.24235/oasis.v5i2.7700

Article Metrics

Abstract view : 0 times
PDF - 0 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Oasis : Jurnal Ilmiah Kajian Islam

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Saat ini e-journal OASIS telah terindeks pada :

                            

                                                                                                                            
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

  
OASIS by http://syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/oasis/is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)