PENGARUH PENGGUNAAN BAHAN AJAR MATEMATIKA BERSUPLEMEN KOMIK TERHADAP KEMANDIRIAN BELAJAR SISWA

mochamad guntur(1), Arif Muchyidin(2*), widodo winarso(3),


(1) 
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author

Abstract


Mathematics is a lesson that many students do not like, so to change it all required interactive teaching materials that can foster student self-reliance. The purpose of this research is to know whether there is influence of response of the use of mathematics material supplement comic to student self-reliance. The method used in this research is descriptive statistical method with research design The One-Shot Case Study Design. The result of hypothesis obtained Fcount = 17,198 and Ftable = 3,14 based on Ha hypothesis criteria.

 

Keywords: Teaching Materials, Comic Mathematics, Independence.



Full Text:

PDF

References


Suardi, M. (2015). Belajar dan Pembelajaran. Yogyakarta: CV Budi Utama

Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Bandung: PT Sarana Tutorial Nurani Sejahtera.

Kartadinata, S. (2007). Teori Bimbingan dan Konseling. Jurnal Bimbingan dan Konseling 1(5), 1-10.

Sumarmo, Utari. (2006). Pengaruh Intelegensi dan Kemandirian Belajar. Retrieved from: www.e-campus.fkip.unja.ac.id

Soviawati, E. (2011). Pendekatan Matematika Realistik (PMR) untuk Meningkatkan Kemampuan Berfikir Siswa di Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Edisi Khusus, 2(2), 79-85.

Karmawati, K. (2007). Penggunaan Komik dalam Pembelajaran Matematika. Hunafa: Jurnal Studia Islamika, 4(2), 121-128.

Hakim, L. (2009). Perencanaan Pembelajaran. Bandung: CV Wacana Prima.

Hosnan, M. (2014). Pendekatan saintifik dan kontekstual dalam pembelajaran abad 21: kunci sukses implementasi Kurikulum 2013. Jakarta: Ghalia Indonesia

Nuroeni, dkk, (2013). Pengembangan Multimedia Komik Pembelajaran Matematika Berbasis Kontekstual untuk Bahan Ajar Kpk dan Fpb. Jurnal Ekuivalen-Pendidikan Matematika, 5(1), 79-80.

Nurseto, T. (2011). Membuat Media Pembelajaran yang Menarik. Jurnal Ekonomi & Pendidikan, 8(1), 19-35.

Supriyanto, B. (2014). Penerapan Discovery Learning Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas VI B Mata Pelajaran Matematika Pokok Bahasan Keliling dan Luas Lingkarandi SDN Tanggul Wetan 02 Kecamatan Tanggul Kabupaten Jember. Jurnal Pancaran Pendidikan, 3(2), 165-174

Hamida, K., & Zulaekah, S. (2012). Penyuluhan Gizi Dengan Media Komik Untuk Meningkatkan Pengetahuan Tentang Keamanan Makanan Jajanan. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 8(1), 67-73.

Ripai, Ahmad. (2013). Media Pembelajaran Teori dan Praktek. Cirebon: Nurjati Press.

Zulkifli. (2010). Pengaruh media komik terhadap hasil belajar kimia siswa pada konsep reaksi redoks: penelitian kuasi eksperimen di SMAN 87 Jakarta. Skripsi. FITK Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta. http://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/21392.

Nurhayati, E. (2011). Psikologi pendidikan inovatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Astuti, R. D. (2015). Teknik Modeling Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa SMA Negeri 3 Yogyakarta. Doctoral dissertation, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Retrieved from: http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/16595

Nalurita, L., Siroj, R. A., & Ilma, R. (2013). Bahan Ajar Kesebangunan Dan Simetri Berbasis Contextual Teaching And Learning (CTL) Menggunakan Macromedia Flash Di Kelas 5 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 48.

Nugraha, D. A., & Binadja, A. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Reaksi Redoks Bervisi SETS, Berorientasi Konstruktivistik. Journal of Innovative Science Education, 2(1), 28.

Widodo, C. S., & Jasmadi, S. T. P. (2008). Panduan menyusun bahan ajar berbasis kompetensi. Jakarta: Elex Media Komputindo.

Prastowo, A. (2011). Panduan kreatif membuat bahan ajar inovatif. Jogjakarta: DIVA Press.

Sudjana, N., & Rivai, A. (2011). Media pembelajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Nurhayati, E. (2011). Psikologi pendidikan inovatif. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Astuti, S., & Sukardi, T. (2013). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Kemandirian untuk Berwirausaha pada Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 3(3), 334-346.

Astuti, R. D. (2015). Teknik Modeling Dalam Bimbingan Kelompok Untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Siswa SMA Negeri 3 Yogyakarta. Doctoral dissertation, UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta. Retrieved from: http://digilib.uin-suka.ac.id/id/eprint/16595




DOI: 10.24235/eduma.v6i1.1667

Article Metrics

Abstract view : 573 times
PDF - 351 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.




Copyright (c) 2022 Eduma : Mathematics Education Learning and Teaching

View My Stats